Dr. Žarko Papić, politički analitičar iz BiH, inače poznat po kritici politike Milorada Dodika ali i opasci kako Memorandum Srpske akademije nauka i umjetnosti (SANU) ima nevjerojatno identičnu osnovu kao neki elementi bošnjačkog nacionalizma u nastajanju, u emisiji Dnevnik ‘O’ kanala komentirao je političku situaciju u BiH.
Komentirajući neuspješne razgovore oko Izbornog zakona na upit voditelja što očekuje od novih pregovora koji trebaju biti održani u četvrtak, Papić je, kako prenosi Hrvatski Medijski Servis, rekao da očekuje približavanje stavova.
-Taj problem se može riješiti za pola sata, sve je prosto i jednostavno. HDZ je ponudio odličan rekao bih savršen prijedlog kao ustavno rješenje koji rješava apsolutno sve presude međunarodnih sudova. To je potvrdila i Venecijanska komisija koja je prihvatila prijedlog HDZ-a. Druga je stvar kako implementirati model, to se može dogovoriti ali je HDZ-ov ustavni prijedlog odličan i to treba svakako iskoristiti i na tom graditi dogovor, rekao je dr. Papić.
Papić je nedavno za Avaz iznio tezu kako su srpski i bošnjački nacionalizam u Bosni i Hercegovini isti samo što im je, kako je kazao, konačan cilj potpuno drugačiji. Dodao je da srpski nacionalizam za cilj ima razbijanje Bosne i Hercegovine dok bošnjački nacionalizam čini sve da BiH ostane cjelovita, samo što je, kako je rekao, problem sadržan u tome što bošnjački nacionalizam želi potpuno promijeniti karakter BiH te od nje stvoriti državu s izrazitom dominacijom bošnjačkog naroda.
Papić je kazao da je početna teza Dobrice Ćosića bila da kada nešto nepravdom izgubite onda to trebate i vratiti. Mišljenja je da je tadašnji srpski nacionalizam smatrao da je izgubio Jugoslaviju (koju su kao u ratu dobili), a da po identičnoj matrici bošnjački nacionalizam smatra da je na neki način izgubio BiH.
– Drugi je moment neprepoznavanje suštine BiH. BiH je višenacionalna, država, društvo, zemlja – ne višeetnička. Između etniciteta i nacije postoje kvalitativne i povijesne razlike – rekao je Papić kazavši da se etnička zajednica okuplja oko zajedničkog, jezika, religije, kulture i običaja, a da je nacija politička zajednica koja na osnovu ovih pretpostavki dobiva politički subjektivitet te se, kako kaže, vezuje za nastajanje država.
Papić je tako kazao kako je ‘vrag u detaljima’ te da je već počelo postupno izjednačavanje etnije i nacije u medijskom diskursu, a što je, kako kaže, osnova za nastanak jedne jednonacionalne sredine te dokidanja konstitutivnosti naroda.
– Imate potpuno nenormalna tumačenja Europskog suda za ljudska prava koji u obrazloženju jedne od presuda tvrdi da je konstitutivnost naroda uvedena zbog ratnih posljedica iz 1995. godine – rekao je Papić te pojasnio da je konstitutivnost ustavni oblik i sinonim za nacionalnu ravnopravnost još od vremena ZAVNOBiH-a.
Papić važnim drži da ova formulacija o ravnopravnosti tri nacije ima svoj kontinuitet.
– Da nije bilo te formulacije BiH ne bi imala 45 godina mira i napretka. BiH u povijesti nije imala 45 godina mira i napretka nego tada, rekao je Papić i dodao se čak i u jednostranačkom sustavu vodilo računa o nacionalnoj zastupljenosti pa ako je predsjednik vlade Hrvat, predsjednik Predsjedništva Bošnjak, onda će predsjednik Skupštine biti Srbin – rekao je Papić.
Dodao je da se napuštanjem tog principa gubi nacionalna ravnopravnost te se ide na princip “jedan čovjek – jedan glas”, a što je kako kaže, prepisano baš iz memoranduma SANU. Jedina je razlika što su u Jugoslaviji većina bili Srbi pa bi oni dominirali po tom principu dok su to u BiH Bošnjaci, istaknuo je Papić.
Papić također drži da je potpuno neprihvatljivo govoriti o ukidanju konstitutivnosti naroda jer se time gubi nacionalna ravnopravnost, ali da se suvislo može otvoriti rasprava o instrumentima zaštite te konstitutivnosti naroda.
HMS.ba